VIERAILEVA KIRJOITTAJA KYÖSTI IIVONEN
#metaotsikko #metakuvaus #hakukoneoptimointi
Päivitetty 27.05.2023
Oletko joskus klikannut Googlesta löytämääsi sivua ja pettynyt pahemman kerran?
Klikkasit ja luulit jo helpottuneena, että ongelmasi ratkesi ja löysit etsimäsi. Jouduit kuitenkin jatkamaan etsintää, sillä avautuneella sivulla ei ollut sitä, mitä halusit löytää. Et ole yksin. Minä olen toinen, jolle on käynyt niin.
Me emme kumpikaan varmasti halua, että kukaan enää jatkossa kokisi saman tunteen. Siispä autetaan asiaa: Kirjoitin nämä harjoitukset ja vinkit, joiden avulla metaotsikko ja metakuvaus ovat pettymysten sijaan suurenmoinen palvelus.
Metaotsikko (engl. title tag tai meta tag) on hakukoneen tulossivulle ilmestyvä otsikko, joka kertoo verkkosivullesi luodun sivun ydinasian hakukoneen käyttäjälle muutamalla sanalla. Metaotsikon tarkoituksena on auttaa hakukoneen käyttäjää havaitsemaan nopealla vilkaisulla, kuinka hyvin sinun sivusi tarjoama tieto vastaa hänen hakemaansa tietoa.
Googlen John Mueller on vahvistanut, että metaotsikko on ”tiny ranking factor” eli pieni hakutulosten järjestämisperuste. Sen avulla hakukone arvioi, miten hyvin sivusi vastaa käyttäjän asettamaan hakutavoitteeseen.
Ilman metaotsikkoa, käyttäjän tiedonhankinta olisi hyvin hidasta, sillä hänen olisi käytävä läpi kaikki muu teksti ymmärtääkseen, mitä tarjotuilla verkkosivuilla on.
Otsikon kirjoittamiselle ei ole varsinaista merkkirajoitusta, mutta alle 60 merkin metaotsikko toimii parhaiten mobiilissa. Tämän merkkimäärän alittavaa määrää käytetään suosituksena, sillä Google toimii ”mobiili ensin”-ajatuksella.
Lisäksi on toinenkin syy: jos kirjoitat otsikon, joka ei mahdu sille tarkoitettuun tilaan, otsikosta voi jäädä jotain erittäin tärkeää tietoa pois. Otetaanpa sitten käytännön harjoitus, miten tehdään hyvä metaotsikko:
Sinulla on kaukoputkikauppa. Sivusi sisältö on kaukoputkien ostajan opas. Kun joku käyttäjä kirjoittaa Googleen ”kaukoputken valinta” tai ”kaukoputkien vertailu”, toivot että sivusi olisi se paikka, jonne käyttäjä haluaa klikata.
Hyvään metaotsikkoon kannattaa luoda jokin määritys tai tarkennus, joka auttaa hahmottamaan sisällön sopivuutta ja laatua. Ostajan opas auttaa valitsemaan. Vuosiluku kertoisi, että tietosi on ajantasaista.
Metaotsikkosi voisi olla näin: Kaukoputken valinta – Ostajan Opas 2022 Otsikossa on vain 39 merkkiä. Nättiä! Kannattaa huomioida, että välitkin lasketaan merkeiksi. Otsikkomme vastaa sulavasti käyttäjän hakuintentioon eli aikomukseen, ”opas” viestii laajuudesta ja ”2022” viestii tuoreudesta.
Huom! Jos käytät vuosilukuja tai dataa otsikossa, päivitä se säännöllisesti ajan tasalle samalla, kun päivität datan muuhunkin sisältöösi.
Metakuvaus (engl. Meta description) on teksti, joka ilmestyy hakutulossivulla sivusi metaotsikon alle. Metakuvauksen tarkoitus on kiteyttää muutamalla lauseella sivusi sisältö. Toisin kuin joskus luullaan, metakuvausta ei ole käytetty enää pitkiin aikoihin hakutulosten järjestämisperusteena. Google on vahvistanut asian julkisesti (Lähde: Search Engine Journal 2022 – Meta Descriptions)
Eli: jos et onnistu asettelemaan tavoittelemaasi avainsanaa metakuvaukseen – ei se mitään. Ei ole pakko. Mutta on siitä etua ainakin kahdesta näkökulmasta:
1. Google kertoo käyttäjälle sanan vastaavuuden metakuvauksessa lihavoimalla sen.
2. Jos saat sanan metakuvaukseen, sisältö ja avainsanan valinta ovat todennäköisesti onnistuneet yhdessä paremmin.
Ja kääntäen: jos et saa avainsanaa sujahtamaan metakuvaukseen, olisiko sittenkin syytä miettiä sisältöä vielä uudestaan?
Kuten metaotsikonkin kohdalla, myöskään metakuvaukselle ei ole olemassa mitään virallista merkkirajoitusta. Mutta yleisesti suositellaan alle 160 merkin käyttämistä. Syy on jälleen ruudun tilassa ja mobiilikäyttäjässä. Ja toisaalta: Tarkoitushan on olla tiivistys sivustasi.
Otetaan äskeinen kaukoputkikaupan teksti. Tekstimme sisältö on ostajan opas, jossa on vertailua optiikasta, hinnoittelusta ja käytännöllisyyteen liittyvistä seikoista kuten säätimistä tai painosta (vannon: raskaan kaukoputken ostajaa kaduttaa keskellä suometsää!).
Hyvä metakuvaus tiivistää kaiken oleellisen tekstistä mitään ylimääräistä lisäämättä tai mitään oleellista pois jättämättä. Hyvässä metakuvaustekstissä on myös jonkinlainen porkkana suorittaa klikkaus ja siirtyä sivulle.
Metakuvauksesi voisi mennä näin: Kaukoputken valinta on helpompaa, kun osaat vertailla optiikkaa, säätimiä ja hintojakin oikein. Löydä sinulle sopivin malli uusimmasta ostajan oppaasta!
Voilá! Kaikki mahtui 152 merkkiin ja metakuvauksen sisältö vastaa tiiviisti juuri äsken kuvailemaamme sisältöä kahdella lauseella! Sisältöön on myös klikattava, sillä varsinainen vastaus löytyy kaukoputkikaupan sivulta.
Huomionarvoista on, että voit saada myös ns. pikavastauksia ( featured snippet ) hakutulossivuille, kun sisältösi vastaa täsmällisesti johonkin pienempään kysymykseen tai yksityiskohtaan oppaasta. Esimerkiksi tietyn mallin hintaan. Tällöin tiedon hankkijan ei tarvitse klikata sivullesi, mutta ei kannata olla siitä huolissaan. Tämä on bonusta hyvästä sisältötyöstäsi.
Ennen kuin harjoittelua jatketaan, haluan lopuksi korostaa sitä, minkä alussa nostin esiin: tarkoitus ei ole pettää käyttäjää. Kaikenlainen klikkien kalastelu vain huonontaa hakukonenäkyvyyttä, sillä pettyneet käyttäjät hylkäävät sivusi kerta toisensa jälkeen.
Hakutulosten klikkausprosentti ei ole hakutulosten järjestämisperuste. Niin kuin Googlen John Muellerkin on todennut: ”Muutenhan kaikki hakutulokset Googlessa olisivat klikkausansoja”. Kun sinulla on hyvä sisältö ja puhtaat jauhot pussissasi, toimivat metaotsikot ja metakuvaukset syntyvät luontevasti.
Tiedätkö, miltä sivusi metatekstit näyttävät hakutulossivulla? Tässä pieni ilmainen kikka: Kirjoita hakukoneen kenttään site:sivusinimi.fi ja paina enter. Googlen ilmainen työkalu, Google Search Console on oiva paikka nähdä, kuinka tehokkaasti metaotsikot ja metakuvaukset toimivat.
Löydät avainsanojen, näyttökertojen ja klikkausten määrät työkalun kehitysraportista. Jos jollakin sivustosi sisällöllä on 1 000 näyttökertaa, mutta vain 10 klikkausta (CTR eli klikkausprosentti 1 %), metaotsikossa ja metakuvauksessa on varmasti jotain kehitettävää.
Testaa ja kokeile. Pidä lupaukset, joita metatekstit antavat.
Tsemppiä ja hyvää matkaa kohti parempia tuloksia!
Kyösti Iivonen on strategisen sisältömarkkinoinnin asiantuntija ja MarkkinointiMaestro Oy:n yrittäjä. Kyöstin kirjoittama Maestron Blogi on täynnä erilaisia vinkkejä, ohjeita ja oppaita sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median maailmaan. Löydät hänet myös LinkedInistä.
VIERAILEVA KIRJOITTAJA KYÖSTI IIVONEN
#metaotsikko #metakuvaus #hakukoneoptimointi
Päivitetty 27.05.2023
Oletko joskus klikannut Googlesta löytämääsi sivua ja pettynyt pahemman kerran?
Klikkasit ja luulit jo helpottuneena, että ongelmasi ratkesi ja löysit etsimäsi. Jouduit kuitenkin jatkamaan etsintää, sillä avautuneella sivulla ei ollut sitä, mitä halusit löytää. Et ole yksin. Minä olen toinen, jolle on käynyt niin.
Me emme kumpikaan varmasti halua, että kukaan enää jatkossa kokisi saman tunteen. Siispä autetaan asiaa: Kirjoitin nämä harjoitukset ja vinkit, joiden avulla metaotsikko ja metakuvaus ovat pettymysten sijaan suurenmoinen palvelus.
Metaotsikko (engl. title tag tai meta tag) on hakukoneen tulossivulle ilmestyvä otsikko, joka kertoo verkkosivullesi luodun sivun ydinasian hakukoneen käyttäjälle muutamalla sanalla. Metaotsikon tarkoituksena on auttaa hakukoneen käyttäjää havaitsemaan nopealla vilkaisulla, kuinka hyvin sinun sivusi tarjoama tieto vastaa hänen hakemaansa tietoa.
Googlen John Mueller on vahvistanut, että metaotsikko on ”tiny ranking factor” eli pieni hakutulosten järjestämisperuste. Sen avulla hakukone arvioi, miten hyvin sivusi vastaa käyttäjän asettamaan hakutavoitteeseen.
Ilman metaotsikkoa, käyttäjän tiedonhankinta olisi hyvin hidasta, sillä hänen olisi käytävä läpi kaikki muu teksti ymmärtääkseen, mitä tarjotuilla verkkosivuilla on.
Otsikon kirjoittamiselle ei ole varsinaista merkkirajoitusta, mutta alle 60 merkin metaotsikko toimii parhaiten mobiilissa. Tämän merkkimäärän alittavaa määrää käytetään suosituksena, sillä Google toimii ”mobiili ensin”-ajatuksella.
Lisäksi on toinenkin syy: jos kirjoitat otsikon, joka ei mahdu sille tarkoitettuun tilaan, otsikosta voi jäädä jotain erittäin tärkeää tietoa pois. Otetaanpa sitten käytännön harjoitus, miten tehdään hyvä metaotsikko:
Sinulla on kaukoputkikauppa. Sivusi sisältö on kaukoputkien ostajan opas. Kun joku käyttäjä kirjoittaa Googleen ”kaukoputken valinta” tai ”kaukoputkien vertailu”, toivot että sivusi olisi se paikka, jonne käyttäjä haluaa klikata.
Hyvään metaotsikkoon kannattaa luoda jokin määritys tai tarkennus, joka auttaa hahmottamaan sisällön sopivuutta ja laatua. Ostajan opas auttaa valitsemaan. Vuosiluku kertoisi, että tietosi on ajantasaista.
Metaotsikkosi voisi olla näin: Kaukoputken valinta – Ostajan Opas 2022 Otsikossa on vain 39 merkkiä. Nättiä! Kannattaa huomioida, että välitkin lasketaan merkeiksi. Otsikkomme vastaa sulavasti käyttäjän hakuintentioon eli aikomukseen, ”opas” viestii laajuudesta ja ”2022” viestii tuoreudesta.
Huom! Jos käytät vuosilukuja tai dataa otsikossa, päivitä se säännöllisesti ajan tasalle samalla, kun päivität datan muuhunkin sisältöösi.
Metakuvaus (engl. Meta description) on teksti, joka ilmestyy hakutulossivulla sivusi metaotsikon alle. Metakuvauksen tarkoitus on kiteyttää muutamalla lauseella sivusi sisältö. Toisin kuin joskus luullaan, metakuvausta ei ole käytetty enää pitkiin aikoihin hakutulosten järjestämisperusteena. Google on vahvistanut asian julkisesti (Lähde: Search Engine Journal 2022 – Meta Descriptions)
Eli: jos et onnistu asettelemaan tavoittelemaasi avainsanaa metakuvaukseen – ei se mitään. Ei ole pakko. Mutta on siitä etua ainakin kahdesta näkökulmasta:
1. Google kertoo käyttäjälle sanan vastaavuuden metakuvauksessa lihavoimalla sen.
2. Jos saat sanan metakuvaukseen, sisältö ja avainsanan valinta ovat todennäköisesti onnistuneet yhdessä paremmin.
Ja kääntäen: jos et saa avainsanaa sujahtamaan metakuvaukseen, olisiko sittenkin syytä miettiä sisältöä vielä uudestaan?
Kuten metaotsikonkin kohdalla, myöskään metakuvaukselle ei ole olemassa mitään virallista merkkirajoitusta. Mutta yleisesti suositellaan alle 160 merkin käyttämistä. Syy on jälleen ruudun tilassa ja mobiilikäyttäjässä. Ja toisaalta: Tarkoitushan on olla tiivistys sivustasi.
Otetaan äskeinen kaukoputkikaupan teksti. Tekstimme sisältö on ostajan opas, jossa on vertailua optiikasta, hinnoittelusta ja käytännöllisyyteen liittyvistä seikoista kuten säätimistä tai painosta (vannon: raskaan kaukoputken ostajaa kaduttaa keskellä suometsää!).
Hyvä metakuvaus tiivistää kaiken oleellisen tekstistä mitään ylimääräistä lisäämättä tai mitään oleellista pois jättämättä. Hyvässä metakuvaustekstissä on myös jonkinlainen porkkana suorittaa klikkaus ja siirtyä sivulle.
Metakuvauksesi voisi mennä näin: Kaukoputken valinta on helpompaa, kun osaat vertailla optiikkaa, säätimiä ja hintojakin oikein. Löydä sinulle sopivin malli uusimmasta ostajan oppaasta!
Voilá! Kaikki mahtui 152 merkkiin ja metakuvauksen sisältö vastaa tiiviisti juuri äsken kuvailemaamme sisältöä kahdella lauseella! Sisältöön on myös klikattava, sillä varsinainen vastaus löytyy kaukoputkikaupan sivulta.
Huomionarvoista on, että voit saada myös ns. pikavastauksia ( featured snippet ) hakutulossivuille, kun sisältösi vastaa täsmällisesti johonkin pienempään kysymykseen tai yksityiskohtaan oppaasta. Esimerkiksi tietyn mallin hintaan. Tällöin tiedon hankkijan ei tarvitse klikata sivullesi, mutta ei kannata olla siitä huolissaan. Tämä on bonusta hyvästä sisältötyöstäsi.
Ennen kuin harjoittelua jatketaan, haluan lopuksi korostaa sitä, minkä alussa nostin esiin: tarkoitus ei ole pettää käyttäjää. Kaikenlainen klikkien kalastelu vain huonontaa hakukonenäkyvyyttä, sillä pettyneet käyttäjät hylkäävät sivusi kerta toisensa jälkeen.
Hakutulosten klikkausprosentti ei ole hakutulosten järjestämisperuste. Niin kuin Googlen John Muellerkin on todennut: ”Muutenhan kaikki hakutulokset Googlessa olisivat klikkausansoja”. Kun sinulla on hyvä sisältö ja puhtaat jauhot pussissasi, toimivat metaotsikot ja metakuvaukset syntyvät luontevasti.
Tiedätkö, miltä sivusi metatekstit näyttävät hakutulossivulla? Tässä pieni ilmainen kikka: Kirjoita hakukoneen kenttään site:sivusinimi.fi ja paina enter. Googlen ilmainen työkalu, Google Search Console on oiva paikka nähdä, kuinka tehokkaasti metaotsikot ja metakuvaukset toimivat.
Löydät avainsanojen, näyttökertojen ja klikkausten määrät työkalun kehitysraportista. Jos jollakin sivustosi sisällöllä on 1 000 näyttökertaa, mutta vain 10 klikkausta (CTR eli klikkausprosentti 1 %), metaotsikossa ja metakuvauksessa on varmasti jotain kehitettävää.
Testaa ja kokeile. Pidä lupaukset, joita metatekstit antavat.
Tsemppiä ja hyvää matkaa kohti parempia tuloksia!
Kyösti Iivonen on strategisen sisältömarkkinoinnin asiantuntija ja MarkkinointiMaestro Oy:n yrittäjä. Kyöstin kirjoittama Maestron Blogi on täynnä erilaisia vinkkejä, ohjeita ja oppaita sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median maailmaan. Löydät hänet myös LinkedInistä.
Digitekoja Oy
3429578-1
Yrjönkatu 20-22 D 50
40100 Jyväskylä
Suomi / Finland
Mika Vaasala
mika.vaasala@digitekoja.fi
Digitekoja isolla sydämellä - tavoitteellista ja tuloksellista markkinointia sinulle liiketoiminnan kasvun moottorina.
Vain teoilla on todellista merkitystä, myös digitaalisessa maailmassa. Ei siis tyhjiä puheita, vaan merkityksellisiä digitekoja, joilla saadaan yhdessä aikaan tulosta viivan alle.
Ota yhteyttä ja tutustutaan.
@ 2021 Digitekoja Oy
VIERAILEVA KIRJOITTAJA KYÖSTI IIVONEN
#metaotsikko #metakuvaus #hakukoneoptimointi
Päivitetty 27.05.2023
Oletko joskus klikannut Googlesta löytämääsi sivua ja pettynyt pahemman kerran?
Klikkasit ja luulit jo helpottuneena, että ongelmasi ratkesi ja löysit etsimäsi. Jouduit kuitenkin jatkamaan etsintää, sillä avautuneella sivulla ei ollut sitä, mitä halusit löytää. Et ole yksin. Minä olen toinen, jolle on käynyt niin.
Me emme kumpikaan varmasti halua, että kukaan enää jatkossa kokisi saman tunteen. Siispä autetaan asiaa: Kirjoitin nämä harjoitukset ja vinkit, joiden avulla metaotsikko ja metakuvaus ovat pettymysten sijaan suurenmoinen palvelus.
Metaotsikko (engl. title tag tai meta tag) on hakukoneen tulossivulle ilmestyvä otsikko, joka kertoo verkkosivullesi luodun sivun ydinasian hakukoneen käyttäjälle muutamalla sanalla. Metaotsikon tarkoituksena on auttaa hakukoneen käyttäjää havaitsemaan nopealla vilkaisulla, kuinka hyvin sinun sivusi tarjoama tieto vastaa hänen hakemaansa tietoa.
Googlen John Mueller on vahvistanut, että metaotsikko on ”tiny ranking factor” eli pieni hakutulosten järjestämisperuste. Sen avulla hakukone arvioi, miten hyvin sivusi vastaa käyttäjän asettamaan hakutavoitteeseen.
Ilman metaotsikkoa, käyttäjän tiedonhankinta olisi hyvin hidasta, sillä hänen olisi käytävä läpi kaikki muu teksti ymmärtääkseen, mitä tarjotuilla verkkosivuilla on.
Otsikon kirjoittamiselle ei ole varsinaista merkkirajoitusta, mutta alle 60 merkin metaotsikko toimii parhaiten mobiilissa. Tämän merkkimäärän alittavaa määrää käytetään suosituksena, sillä Google toimii ”mobiili ensin”-ajatuksella.
Lisäksi on toinenkin syy: jos kirjoitat otsikon, joka ei mahdu sille tarkoitettuun tilaan, otsikosta voi jäädä jotain erittäin tärkeää tietoa pois. Otetaanpa sitten käytännön harjoitus, miten tehdään hyvä metaotsikko:
Sinulla on kaukoputkikauppa. Sivusi sisältö on kaukoputkien ostajan opas. Kun joku käyttäjä kirjoittaa Googleen ”kaukoputken valinta” tai ”kaukoputkien vertailu”, toivot että sivusi olisi se paikka, jonne käyttäjä haluaa klikata.
Hyvään metaotsikkoon kannattaa luoda jokin määritys tai tarkennus, joka auttaa hahmottamaan sisällön sopivuutta ja laatua. Ostajan opas auttaa valitsemaan. Vuosiluku kertoisi, että tietosi on ajantasaista.
Metaotsikkosi voisi olla näin: Kaukoputken valinta – Ostajan Opas 2022 Otsikossa on vain 39 merkkiä. Nättiä! Kannattaa huomioida, että välitkin lasketaan merkeiksi. Otsikkomme vastaa sulavasti käyttäjän hakuintentioon eli aikomukseen, ”opas” viestii laajuudesta ja ”2022” viestii tuoreudesta.
Huom! Jos käytät vuosilukuja tai dataa otsikossa, päivitä se säännöllisesti ajan tasalle samalla, kun päivität datan muuhunkin sisältöösi.
Metakuvaus (engl. Meta description) on teksti, joka ilmestyy hakutulossivulla sivusi metaotsikon alle. Metakuvauksen tarkoitus on kiteyttää muutamalla lauseella sivusi sisältö. Toisin kuin joskus luullaan, metakuvausta ei ole käytetty enää pitkiin aikoihin hakutulosten järjestämisperusteena. Google on vahvistanut asian julkisesti (Lähde: Search Engine Journal 2022 – Meta Descriptions)
Eli: jos et onnistu asettelemaan tavoittelemaasi avainsanaa metakuvaukseen – ei se mitään. Ei ole pakko. Mutta on siitä etua ainakin kahdesta näkökulmasta:
1. Google kertoo käyttäjälle sanan vastaavuuden metakuvauksessa lihavoimalla sen.
2. Jos saat sanan metakuvaukseen, sisältö ja avainsanan valinta ovat todennäköisesti onnistuneet yhdessä paremmin.
Ja kääntäen: jos et saa avainsanaa sujahtamaan metakuvaukseen, olisiko sittenkin syytä miettiä sisältöä vielä uudestaan?
Kuten metaotsikonkin kohdalla, myöskään metakuvaukselle ei ole olemassa mitään virallista merkkirajoitusta. Mutta yleisesti suositellaan alle 160 merkin käyttämistä. Syy on jälleen ruudun tilassa ja mobiilikäyttäjässä. Ja toisaalta: Tarkoitushan on olla tiivistys sivustasi.
Otetaan äskeinen kaukoputkikaupan teksti. Tekstimme sisältö on ostajan opas, jossa on vertailua optiikasta, hinnoittelusta ja käytännöllisyyteen liittyvistä seikoista kuten säätimistä tai painosta (vannon: raskaan kaukoputken ostajaa kaduttaa keskellä suometsää!).
Hyvä metakuvaus tiivistää kaiken oleellisen tekstistä mitään ylimääräistä lisäämättä tai mitään oleellista pois jättämättä. Hyvässä metakuvaustekstissä on myös jonkinlainen porkkana suorittaa klikkaus ja siirtyä sivulle.
Metakuvauksesi voisi mennä näin: Kaukoputken valinta on helpompaa, kun osaat vertailla optiikkaa, säätimiä ja hintojakin oikein. Löydä sinulle sopivin malli uusimmasta ostajan oppaasta!
Voilá! Kaikki mahtui 152 merkkiin ja metakuvauksen sisältö vastaa tiiviisti juuri äsken kuvailemaamme sisältöä kahdella lauseella! Sisältöön on myös klikattava, sillä varsinainen vastaus löytyy kaukoputkikaupan sivulta.
Huomionarvoista on, että voit saada myös ns. pikavastauksia ( featured snippet ) hakutulossivuille, kun sisältösi vastaa täsmällisesti johonkin pienempään kysymykseen tai yksityiskohtaan oppaasta. Esimerkiksi tietyn mallin hintaan. Tällöin tiedon hankkijan ei tarvitse klikata sivullesi, mutta ei kannata olla siitä huolissaan. Tämä on bonusta hyvästä sisältötyöstäsi.
Ennen kuin harjoittelua jatketaan, haluan lopuksi korostaa sitä, minkä alussa nostin esiin: tarkoitus ei ole pettää käyttäjää. Kaikenlainen klikkien kalastelu vain huonontaa hakukonenäkyvyyttä, sillä pettyneet käyttäjät hylkäävät sivusi kerta toisensa jälkeen.
Hakutulosten klikkausprosentti ei ole hakutulosten järjestämisperuste. Niin kuin Googlen John Muellerkin on todennut: ”Muutenhan kaikki hakutulokset Googlessa olisivat klikkausansoja”. Kun sinulla on hyvä sisältö ja puhtaat jauhot pussissasi, toimivat metaotsikot ja metakuvaukset syntyvät luontevasti.
Tiedätkö, miltä sivusi metatekstit näyttävät hakutulossivulla? Tässä pieni ilmainen kikka: Kirjoita hakukoneen kenttään site:sivusinimi.fi ja paina enter. Googlen ilmainen työkalu, Google Search Console on oiva paikka nähdä, kuinka tehokkaasti metaotsikot ja metakuvaukset toimivat.
Löydät avainsanojen, näyttökertojen ja klikkausten määrät työkalun kehitysraportista. Jos jollakin sivustosi sisällöllä on 1 000 näyttökertaa, mutta vain 10 klikkausta (CTR eli klikkausprosentti 1 %), metaotsikossa ja metakuvauksessa on varmasti jotain kehitettävää.
Testaa ja kokeile. Pidä lupaukset, joita metatekstit antavat.
Tsemppiä ja hyvää matkaa kohti parempia tuloksia!
Kyösti Iivonen on strategisen sisältömarkkinoinnin asiantuntija ja MarkkinointiMaestro Oy:n yrittäjä. Kyöstin kirjoittama Maestron Blogi on täynnä erilaisia vinkkejä, ohjeita ja oppaita sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median maailmaan. Löydät hänet myös LinkedInistä.
Digitekoja Oy
3429578-1
Yrjönkatu 20-22 D 50
40100 Jyväskylä
Suomi / Finland
Mika Vaasala
mika.vaasala@digitekoja.fi
Digitekoja isolla sydämellä - tavoitteellista ja tuloksellista markkinointia sinulle liiketoiminnan kasvun moottorina.
Vain teoilla on todellista merkitystä, myös digitaalisessa maailmassa. Ei siis tyhjiä puheita, vaan merkityksellisiä digitekoja, joilla saadaan yhdessä aikaan tulosta viivan alle.
Ota yhteyttä ja tutustutaan.
@ 2021 Digitekoja Oy