ASKEL KOHTI HAKUKONEOPTIMOINTIA
#avainsanatutkimus #haukoneoptimointi #verkkosivut
Ensimmäinen vinkki on se, että tallenna löytämäsi avainsanat ja -lauseet valintasi mukaan joko MS Excel tai Google Sheets -taulukkoon. Näin ne pysyvät tallessa, niitä on helppo muokata sekä rajata ja laittaa sopivaan järjestykseen. Avainsanatutkimuksen kolme ensimmäistä askelta ovat:
1. Astu asiakkaasi saappaisiin.
Kuvittele, että olet asiakas, joka haluaa etsiä sinun tuotteitasi tai palveluitasi.Millä hakusanoilla tai -lauseita lähtisit etsimään Googlesta? Muista, että asiakkaasi ei välttämättä viedä tiedä mitä tarvitsee, mutta yrittää silti etsiä sitä. Mikä silloin voisi olla hakusana, jota hän käyttää?
2. Tutki sosiaalista mediaa.
Etsi sellaisia ryhmiä tai kanavia, joista asiakkaasi saattaisi etsiä apua tai tietoa ratkaisusta. Saat keskusteluista hyviä vinkkejä sanoista, joita asiakas käyttää etsiessään tuotteita tai palveluitasi.3. Opi kilpailijoilta.
Tutki kilpailijoidesi laskeutumissivuja sekä blogeja. Mitä avainsanoja tai -lauseita kilpailijasi käyttävät tai vaikuttava käyttävän näillä sivuilla? Hyvin tehdyt laskeutumissivut nojaavat usein noin vain kahteen tai kolmeen, mutta enimmillään neljään avainsanaan sekä niistä muodosteltuihin lauseisiin.
Mikäli sinulla on käytössäsi, niin ota sieltä talteen ne hakusanat, joihin tiedon etsijä on todennäköisesti saanut verkkosivuiltasi vastauksen. Google Search Console kertoo, millä hakusanoilla verkkosivusi ovat löytyneet tähän mennessä. Ota sieltä ylös myös negatiiviset hakusanat, mutta laita ne selkeästi erilleen. Negatiivinen hakusana nostaa verkkosivusi Googlessa hakutuloksiin, mutta ei vastaa oikeasti tiedon etsijän tarpeeseen. Negatiivisia hakusanoja on mahdollista hyödyntää esimerkiksi Google Ads hakusanamainonnan toimivuuden varmistamiseksi, eli käytännössä estämään mainosta näkymästä näillä sanoilla. Google Search Console
Mikäli sinulla on tunnukset myös Google Ads mainostyökaluun, niin sieltä löytyy työkalu nimeltä Google Keyword Planner, eli suomeksi avainsanasuunnittelija. Googlen avainsanasuunnittelijan avulla voit löytää uusia hakusanoja sekä katsoa hakujen määriä ja ennusteita. Googlen avainsanasuunnittelijalla ideoita voi etsiä myös kilpailijoiden sivuille ja poimia ne itsellesi. Google Keyword Planner on siis erinomainen työkalu avainsanatutkimukseen varsinkin silloin, kun sinulla tai yritykselläsi ei ole vielä omia verkkosivuja.
Apunasi avainsanatutkimuksen tekemisessä on myös paljon muita työkaluja, jotka auttavat sinua löytämään ihan uusia avainsanoja ja -lauseita. Niihin kannattaa ehdottomasti tutustua, jotta löydät juuri itsellesi parhaat työkalut. Itse käytän ja suosittelen esimerkiksi sellaisia työkaluja, kuin Ubersuggest ja keywordtool.io.
Tässä vaiheessa sinulla on jo paljon hyviä ja mielenkiintoisia avainsanoja sekä -lauseiden. Olet tehnyt erinomaista työtä. Sanojen etsimistä ei kannata kuitenkaan lopettaa tähän, sillä avainsanatutkimus on parhaimmillaan jatkuva prosessi. Seuraavassa vaiheessa sinun tulee kuitenkin selvittää, että mitkä näistä sanoista ovat ne olennaisimmat, jotta voit saada niistä irti parhaan liiketoiminnallisen hyödyn itsellesi.
Avainsanojen ja -lauseiden rajauksella ei ole olemassa yhtä selkeää tapaa, mutta usein yksikertainen on kaunista. Rajauksen ensimmäinen vaihe on se, että menet jälleen tiedon etsijän, eli mahdollisen asiakkaasi saappaisiin. Tärkeintä on tietää mikä on sinun vastauksesi avainsanoille, joita tiedon tai ratkaisun etsijä käyttää. Toisin sanoen voit kysyä itseltäsi, että onko tai voisiko sinulla olla vastausta tähän avainsanaan? Mikäli vastaus on kyllä, niin kyseessä on järkevä ja hyödynnettävissä oleva avainsana tai -lauseke. Loput ovat todennäköisesti negatiivisia avainsanoja. Muista, että negatiivisia avainsanoja ei kannata hävittää.
Seuraavaksi sanat kannattaa lokeroida sen mukaan, että miten ne sopivat yhteen yrityksesi tarjoamien palveluiden tai tuotteiden kanssa. Näin sinun on helppo löytää ja hyödyntää niitä sopivissa tilanteissa, kuten tehdessäsi julkaisua sosiaaliseen mediaan tai vaikka kirjoittaessasi blogia.
Tämä vaihe edellyttää jonkin verran selvitystyötä ja perehtymistä erilaisiin työkaluihin, kuten Google keyword planner, Google Trends, Keywordtool.io ja Ubersuggest. Työkalut ovat helppokäyttöisiä ja Googlen työkalut ovat saatavilla myös suomenkielisenä.
Näiden työkalujen avulla voit selvittää, miten paljon avainsanalla on kilpailua, miten paljon sillä tehdään hakuja ja mikä on sen klikkaushinta. Näiden tietojen avulla voit suunnitella entistä osuvampaa sisältöä ja optimoida mahdollisen mainoskampanjasi budjettia. Muista tallentaa tiedot jokaisen sanan tai lauseen kohdalla.
Mikäli avainsanalla on paljon kilpailua, niin orgaanisen, eli luonnollisen löydettävyyden nostaminen hakutuloksissa vaatii sinulta melko paljon aikaa, vaivaa ja resursseja. Alkuvaiheessa löydettävyyttä kannattaa siis kehittää niiden sanojen avulla, joissa kilpailu on vähäisempää. Blogi on erinomainen keino hyödyntää vähemmän käytettyjä ja kilpailtuja avainsanoja. Tämä on antanut sinulle pienen kilpailuedun, jos asiakas lopulta löytääkin vain sinut tällä avainsanalla tai -lauseella.
Avainsanatutkimuksen lopputulos on selkeä lista tai useampi lista sinulle tärkeimmistä avainsanoista. Listat sisältävät tiedon niiden kilpailutilanteesta, eli arvosta, sekä ajankohtaisen arvion niiden hakumääristä kuukausittain.
Avainsanoja kannattaa käyttää määrätietoisesti, mutta harkiten verkkosivujesi sisällön optimointiin. Hyödynnä avainsanoja tekstissä sekä kuvien kuvauksissa. Näin autat hakukoneita ymmärtämään verkkosivujesi tarkoitusta ja sisältöä, sekä nostamaan verkkosivuasi sen perusteella esiin hakutuloksissa. Avainsanat toimivat myös erinomaisesti sosiaalisessa mediassa, jossa voit sisällyttää ne tekstiin tai vaikka käyttää hästäginä. Tällä tavoin asiakkaan on helpompi löytää sisältösi myös sosiaalisessa mediassa.
Onnea avainsanojen metsästykseen!
Mika Vaasala on digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, korkeakouluopettaja sekä markkinointialan yrittäjä Jyväskylästä. Mikan kanssa voi ja kannattaa tutustu ja verkostoitua myös LinkedInissä.
ASKEL KOHTI HAKUKONEOPTIMOINTIA
#avainsanatutkimus #haukoneoptimointi #verkkosivut
Ensimmäinen vinkki on se, että tallenna löytämäsi avainsanat ja -lauseet valintasi mukaan joko MS Excel tai Google Sheets -taulukkoon. Näin ne pysyvät tallessa, niitä on helppo muokata sekä rajata ja laittaa sopivaan järjestykseen. Avainsanatutkimuksen kolme ensimmäistä askelta ovat:
1. Astu asiakkaasi saappaisiin.
Kuvittele, että olet asiakas, joka haluaa etsiä sinun tuotteitasi tai palveluitasi.Millä hakusanoilla tai -lauseita lähtisit etsimään Googlesta? Muista, että asiakkaasi ei välttämättä viedä tiedä mitä tarvitsee, mutta yrittää silti etsiä sitä. Mikä silloin voisi olla hakusana, jota hän käyttää?
2. Tutki sosiaalista mediaa.
Etsi sellaisia ryhmiä tai kanavia, joista asiakkaasi saattaisi etsiä apua tai tietoa ratkaisusta. Saat keskusteluista hyviä vinkkejä sanoista, joita asiakas käyttää etsiessään tuotteita tai palveluitasi.3. Opi kilpailijoilta.
Tutki kilpailijoidesi laskeutumissivuja sekä blogeja. Mitä avainsanoja tai -lauseita kilpailijasi käyttävät tai vaikuttava käyttävän näillä sivuilla? Hyvin tehdyt laskeutumissivut nojaavat usein noin vain kahteen tai kolmeen, mutta enimmillään neljään avainsanaan sekä niistä muodosteltuihin lauseisiin.
Mikäli sinulla on käytössäsi, niin ota sieltä talteen ne hakusanat, joihin tiedon etsijä on todennäköisesti saanut verkkosivuiltasi vastauksen. Google Search Console kertoo, millä hakusanoilla verkkosivusi ovat löytyneet tähän mennessä. Ota sieltä ylös myös negatiiviset hakusanat, mutta laita ne selkeästi erilleen. Negatiivinen hakusana nostaa verkkosivusi Googlessa hakutuloksiin, mutta ei vastaa oikeasti tiedon etsijän tarpeeseen. Negatiivisia hakusanoja on mahdollista hyödyntää esimerkiksi Google Ads hakusanamainonnan toimivuuden varmistamiseksi, eli käytännössä estämään mainosta näkymästä näillä sanoilla. Google Search Console
Mikäli sinulla on tunnukset myös Google Ads mainostyökaluun, niin sieltä löytyy työkalu nimeltä Google Keyword Planner, eli suomeksi avainsanasuunnittelija. Googlen avainsanasuunnittelijan avulla voit löytää uusia hakusanoja sekä katsoa hakujen määriä ja ennusteita. Googlen avainsanasuunnittelijalla ideoita voi etsiä myös kilpailijoiden sivuille ja poimia ne itsellesi. Google Keyword Planner on siis erinomainen työkalu avainsanatutkimukseen varsinkin silloin, kun sinulla tai yritykselläsi ei ole vielä omia verkkosivuja.
Apunasi avainsanatutkimuksen tekemisessä on myös paljon muita työkaluja, jotka auttavat sinua löytämään ihan uusia avainsanoja ja -lauseita. Niihin kannattaa ehdottomasti tutustua, jotta löydät juuri itsellesi parhaat työkalut. Itse käytän ja suosittelen esimerkiksi sellaisia työkaluja, kuin Ubersuggest ja keywordtool.io.
Tässä vaiheessa sinulla on jo paljon hyviä ja mielenkiintoisia avainsanoja sekä -lauseiden. Olet tehnyt erinomaista työtä. Sanojen etsimistä ei kannata kuitenkaan lopettaa tähän, sillä avainsanatutkimus on parhaimmillaan jatkuva prosessi. Seuraavassa vaiheessa sinun tulee kuitenkin selvittää, että mitkä näistä sanoista ovat ne olennaisimmat, jotta voit saada niistä irti parhaan liiketoiminnallisen hyödyn itsellesi.
Avainsanojen ja -lauseiden rajauksella ei ole olemassa yhtä selkeää tapaa, mutta usein yksikertainen on kaunista. Rajauksen ensimmäinen vaihe on se, että menet jälleen tiedon etsijän, eli mahdollisen asiakkaasi saappaisiin. Tärkeintä on tietää mikä on sinun vastauksesi avainsanoille, joita tiedon tai ratkaisun etsijä käyttää. Toisin sanoen voit kysyä itseltäsi, että onko tai voisiko sinulla olla vastausta tähän avainsanaan? Mikäli vastaus on kyllä, niin kyseessä on järkevä ja hyödynnettävissä oleva avainsana tai -lauseke. Loput ovat todennäköisesti negatiivisia avainsanoja. Muista, että negatiivisia avainsanoja ei kannata hävittää.
Seuraavaksi sanat kannattaa lokeroida sen mukaan, että miten ne sopivat yhteen yrityksesi tarjoamien palveluiden tai tuotteiden kanssa. Näin sinun on helppo löytää ja hyödyntää niitä sopivissa tilanteissa, kuten tehdessäsi julkaisua sosiaaliseen mediaan tai vaikka kirjoittaessasi blogia.
Tämä vaihe edellyttää jonkin verran selvitystyötä ja perehtymistä erilaisiin työkaluihin, kuten Google keyword planner, Google Trends, Keywordtool.io ja Ubersuggest. Työkalut ovat helppokäyttöisiä ja Googlen työkalut ovat saatavilla myös suomenkielisenä.
Näiden työkalujen avulla voit selvittää, miten paljon avainsanalla on kilpailua, miten paljon sillä tehdään hakuja ja mikä on sen klikkaushinta. Näiden tietojen avulla voit suunnitella entistä osuvampaa sisältöä ja optimoida mahdollisen mainoskampanjasi budjettia. Muista tallentaa tiedot jokaisen sanan tai lauseen kohdalla.
Mikäli avainsanalla on paljon kilpailua, niin orgaanisen, eli luonnollisen löydettävyyden nostaminen hakutuloksissa vaatii sinulta melko paljon aikaa, vaivaa ja resursseja. Alkuvaiheessa löydettävyyttä kannattaa siis kehittää niiden sanojen avulla, joissa kilpailu on vähäisempää. Blogi on erinomainen keino hyödyntää vähemmän käytettyjä ja kilpailtuja avainsanoja. Tämä on antanut sinulle pienen kilpailuedun, jos asiakas lopulta löytääkin vain sinut tällä avainsanalla tai -lauseella.
Avainsanatutkimuksen lopputulos on selkeä lista tai useampi lista sinulle tärkeimmistä avainsanoista. Listat sisältävät tiedon niiden kilpailutilanteesta, eli arvosta, sekä ajankohtaisen arvion niiden hakumääristä kuukausittain.
Avainsanoja kannattaa käyttää määrätietoisesti, mutta harkiten verkkosivujesi sisällön optimointiin. Hyödynnä avainsanoja tekstissä sekä kuvien kuvauksissa. Näin autat hakukoneita ymmärtämään verkkosivujesi tarkoitusta ja sisältöä, sekä nostamaan verkkosivuasi sen perusteella esiin hakutuloksissa. Avainsanat toimivat myös erinomaisesti sosiaalisessa mediassa, jossa voit sisällyttää ne tekstiin tai vaikka käyttää hästäginä. Tällä tavoin asiakkaan on helpompi löytää sisältösi myös sosiaalisessa mediassa.
Onnea avainsanojen metsästykseen!
Mika Vaasala on digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, korkeakouluopettaja sekä markkinointialan yrittäjä Jyväskylästä. Mikan kanssa voi ja kannattaa tutustu ja verkostoitua myös LinkedInissä.
ASKEL KOHTI HAKUKONEOPTIMOINTIA
#avainsanatutkimus #haukoneoptimointi #verkkosivut
Ensimmäinen vinkki on se, että tallenna löytämäsi avainsanat ja -lauseet valintasi mukaan joko MS Excel tai Google Sheets -taulukkoon. Näin ne pysyvät tallessa, niitä on helppo muokata sekä rajata ja laittaa sopivaan järjestykseen. Avainsanatutkimuksen kolme ensimmäistä askelta ovat:
1. Astu asiakkaasi saappaisiin.
Kuvittele, että olet asiakas, joka haluaa etsiä sinun tuotteitasi tai palveluitasi.Millä hakusanoilla tai -lauseita lähtisit etsimään Googlesta? Muista, että asiakkaasi ei välttämättä viedä tiedä mitä tarvitsee, mutta yrittää silti etsiä sitä. Mikä silloin voisi olla hakusana, jota hän käyttää?
2. Tutki sosiaalista mediaa.
Etsi sellaisia ryhmiä tai kanavia, joista asiakkaasi saattaisi etsiä apua tai tietoa ratkaisusta. Saat keskusteluista hyviä vinkkejä sanoista, joita asiakas käyttää etsiessään tuotteita tai palveluitasi.3. Opi kilpailijoilta.
Tutki kilpailijoidesi laskeutumissivuja sekä blogeja. Mitä avainsanoja tai -lauseita kilpailijasi käyttävät tai vaikuttava käyttävän näillä sivuilla? Hyvin tehdyt laskeutumissivut nojaavat usein noin vain kahteen tai kolmeen, mutta enimmillään neljään avainsanaan sekä niistä muodosteltuihin lauseisiin.
Mikäli sinulla on käytössäsi, niin ota sieltä talteen ne hakusanat, joihin tiedon etsijä on todennäköisesti saanut verkkosivuiltasi vastauksen. Google Search Console kertoo, millä hakusanoilla verkkosivusi ovat löytyneet tähän mennessä. Ota sieltä ylös myös negatiiviset hakusanat, mutta laita ne selkeästi erilleen. Negatiivinen hakusana nostaa verkkosivusi Googlessa hakutuloksiin, mutta ei vastaa oikeasti tiedon etsijän tarpeeseen. Negatiivisia hakusanoja on mahdollista hyödyntää esimerkiksi Google Ads hakusanamainonnan toimivuuden varmistamiseksi, eli käytännössä estämään mainosta näkymästä näillä sanoilla. Google Search Console
Mikäli sinulla on tunnukset myös Google Ads mainostyökaluun, niin sieltä löytyy työkalu nimeltä Google Keyword Planner, eli suomeksi avainsanasuunnittelija. Googlen avainsanasuunnittelijan avulla voit löytää uusia hakusanoja sekä katsoa hakujen määriä ja ennusteita. Googlen avainsanasuunnittelijalla ideoita voi etsiä myös kilpailijoiden sivuille ja poimia ne itsellesi. Google Keyword Planner on siis erinomainen työkalu avainsanatutkimukseen varsinkin silloin, kun sinulla tai yritykselläsi ei ole vielä omia verkkosivuja.
Apunasi avainsanatutkimuksen tekemisessä on myös paljon muita työkaluja, jotka auttavat sinua löytämään ihan uusia avainsanoja ja -lauseita. Niihin kannattaa ehdottomasti tutustua, jotta löydät juuri itsellesi parhaat työkalut. Itse käytän ja suosittelen esimerkiksi sellaisia työkaluja, kuin Ubersuggest ja keywordtool.io.
Tässä vaiheessa sinulla on jo paljon hyviä ja mielenkiintoisia avainsanoja sekä -lauseiden. Olet tehnyt erinomaista työtä. Sanojen etsimistä ei kannata kuitenkaan lopettaa tähän, sillä avainsanatutkimus on parhaimmillaan jatkuva prosessi. Seuraavassa vaiheessa sinun tulee kuitenkin selvittää, että mitkä näistä sanoista ovat ne olennaisimmat, jotta voit saada niistä irti parhaan liiketoiminnallisen hyödyn itsellesi.
Avainsanojen ja -lauseiden rajauksella ei ole olemassa yhtä selkeää tapaa, mutta usein yksikertainen on kaunista. Rajauksen ensimmäinen vaihe on se, että menet jälleen tiedon etsijän, eli mahdollisen asiakkaasi saappaisiin. Tärkeintä on tietää mikä on sinun vastauksesi avainsanoille, joita tiedon tai ratkaisun etsijä käyttää. Toisin sanoen voit kysyä itseltäsi, että onko tai voisiko sinulla olla vastausta tähän avainsanaan? Mikäli vastaus on kyllä, niin kyseessä on järkevä ja hyödynnettävissä oleva avainsana tai -lauseke. Loput ovat todennäköisesti negatiivisia avainsanoja. Muista, että negatiivisia avainsanoja ei kannata hävittää.
Seuraavaksi sanat kannattaa lokeroida sen mukaan, että miten ne sopivat yhteen yrityksesi tarjoamien palveluiden tai tuotteiden kanssa. Näin sinun on helppo löytää ja hyödyntää niitä sopivissa tilanteissa, kuten tehdessäsi julkaisua sosiaaliseen mediaan tai vaikka kirjoittaessasi blogia.
Tämä vaihe edellyttää jonkin verran selvitystyötä ja perehtymistä erilaisiin työkaluihin, kuten Google keyword planner, Google Trends, Keywordtool.io ja Ubersuggest. Työkalut ovat helppokäyttöisiä ja Googlen työkalut ovat saatavilla myös suomenkielisenä.
Näiden työkalujen avulla voit selvittää, miten paljon avainsanalla on kilpailua, miten paljon sillä tehdään hakuja ja mikä on sen klikkaushinta. Näiden tietojen avulla voit suunnitella entistä osuvampaa sisältöä ja optimoida mahdollisen mainoskampanjasi budjettia. Muista tallentaa tiedot jokaisen sanan tai lauseen kohdalla.
Mikäli avainsanalla on paljon kilpailua, niin orgaanisen, eli luonnollisen löydettävyyden nostaminen hakutuloksissa vaatii sinulta melko paljon aikaa, vaivaa ja resursseja. Alkuvaiheessa löydettävyyttä kannattaa siis kehittää niiden sanojen avulla, joissa kilpailu on vähäisempää. Blogi on erinomainen keino hyödyntää vähemmän käytettyjä ja kilpailtuja avainsanoja. Tämä on antanut sinulle pienen kilpailuedun, jos asiakas lopulta löytääkin vain sinut tällä avainsanalla tai -lauseella.
Avainsanatutkimuksen lopputulos on selkeä lista tai useampi lista sinulle tärkeimmistä avainsanoista. Listat sisältävät tiedon niiden kilpailutilanteesta, eli arvosta, sekä ajankohtaisen arvion niiden hakumääristä kuukausittain.
Avainsanoja kannattaa käyttää määrätietoisesti, mutta harkiten verkkosivujesi sisällön optimointiin. Hyödynnä avainsanoja tekstissä sekä kuvien kuvauksissa. Näin autat hakukoneita ymmärtämään verkkosivujesi tarkoitusta ja sisältöä, sekä nostamaan verkkosivuasi sen perusteella esiin hakutuloksissa. Avainsanat toimivat myös erinomaisesti sosiaalisessa mediassa, jossa voit sisällyttää ne tekstiin tai vaikka käyttää hästäginä. Tällä tavoin asiakkaan on helpompi löytää sisältösi myös sosiaalisessa mediassa.
Onnea avainsanojen metsästykseen!
Mika Vaasala on digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, korkeakouluopettaja sekä markkinointialan yrittäjä Jyväskylästä. Mikan kanssa voi ja kannattaa tutustu ja verkostoitua myös LinkedInissä.