DIGITAALISEN MARKKINOINNIN STRATEGIA

MIKÄ ON TAVOITTEIDEN MERKITYS MARKKINOINNISSA?

#markkinointi #strategia #tavoitteet


Päivitetty 27.05.2023

Tavoitteiden asettaminen on kriittinen osa digitaalisen markkinoinnin strategista suunnittelua ja toteuttamista. Selkeät ja mitattavat tavoitteet auttavat sinua määrittelemään, mitä haluat saavuttaa ja kuinka onnistumista mitataan. Tämä blogi kertoo sinulle aiheesta laajemmin ja saat hyödyllisiä käytännön vinkkejä tavoitteiden suunnittelulle digitaalisen markkinoinnin strategiassa.

Miksi digimarkkinointiin tarvitaan tavoitteita?

Tavoitteiden asettaminen on olennaista missä tahansa strategiassa, mutta sen merkitys korostuu digitaalisessa maailmassa. Tässä on muutama syy, miksi:

  • Kehitys: Asettamalla selkeät ja mitattavia tavoitteita voit seurata mitkä markkinoinnin toimenpiteet toimivat ja mitkä eivät. Tämä auttaa sinua ymmärtämään paremmin asiakkaistasi ja mahdollisuuden kehittää markkinointia oikeaan suuntaan.

  • Merkitys: Digitaalisessa markkinoinnissa on paljon vaihtoehtoisia kanavia ja taktiikoita, joten keskittyminen olennaiseen herpaantuu helposti ilman selkeitä tavoitteita. Selkeät tavoitteet auttavat sinua keskittymään ja varmistamaan, että markkinointi on linjassa liiketoiminnan tavoitteiden kanssa.

  • Tulokset: Tavoitteet ohjaavat sinua keskittymään niihin markkinoinnin toimenpiteisiin, jotka tuovat parhaiten tulosta ja karsimaan pois turhia markkinoinnin kustannuseriä. Toisin sanoen saat parempaa tuottoa oikeilla markkinoinnin toimenpiteillä.

Miten määritellään tavoitteet markkinointiin?

Tavoitteiden asettaminen on siis digitaalisessa markkinoinnissa tärkeää, mutta mielenkiintoisin kysymys on varmasti se, että miten tavoitteet kannattaa määritellä? - Vastaus on SMART.​


SMART on akronyymi, joka auttaa sinua määrittelemään liiketoiminnalle merkityksellisiä tavoitteita tehokkaasti. SMART-tavoite itsessään on tarkka, mitattavissa, saavutettavissa, relevantti ja aikaan sidottu.


Katso miten SMART-tavoite määritellään

  • Tarkka (Specific): Tavoitteen tulee olla mahdollisimman tarkka, eli yksiselitteinen. Voit aloittaa tavoitteen luonnostelun useallakin lauseella, mutta valmis SMART-tavoite on aina yhden lauseen mittainen.

  • Mitattavissa (Measurable): Tavoitteen tulee olla mitattavissa, jotta voit arvioida sen edistymistä. Esimerkki: "Myy 500 tuotetta vuoden aikana." Tämä tavoite on mitattavissa, sillä myyntiluvut voidaan seurata ja verrata tavoitteeseen.

  • Saavutettavissa (Achievable): Arvioi omia ja yrityksesi resursseja ja kykyjä, jotta voit varmistaa, että tavoite on realistinen, eli saavutettavissa. Muista kuitenkin myös ylläpitää jatkuvan kehittämisen ilmapiiriä asettamalla tavoite riittävän lähelle saavutettavuuden ylärajaa.

  • Relevantti (Relevant): Tavoitteen tulee olla merkityksellinen ja relevantti yrityksesi liiketoiminnalle. Näin voit varmistua siitä, että motivaatio tavoitteen saavuttamiseksi säilyy ja saat koko yrityksen pysymään tavoitteen takana, eli sitoutumaan.

  • Aikaan sidottu (Time-bound): Tavoitteen tulee olla aikaan sidottu, jotta tiedät milloin sen tulee olla saavutettu. Esimerkki: "Järjestä kolme asiakastapahtumaa vuoden loppuun mennessä." Tämä tavoite on aikaan sidottu, sillä se täytyy saavuttaa ennen vuoden loppua.


Kun lähdet luonnostelemaan SMART-tavoitetta yhdeksi lauseeksi, niin on suositeltavaa, että aloitat useammasta lauseesta. Esimerkiksi vastaamalla edellä mainittuihin määritelmiin erikseen, ja kun olet saanut ne valmiiksi, niin sitten alat työstämään niitä yhdeksi lauseeksi. Vóla! Nyt olet määritellyt tavoitteen.

Tämä tietenkin kuullosti helpolta, mutta sitä se ei välttämättä ole, jos liiketoiminta on vaikka hyvin nuorta tai kokemus markkinoinnista on vähäinen. Mutta kun keskityt oikeisiin asioihin, niin se auttaa sinua luomaan tavoitteet, joista on hyvä jatkaa eteenpäin. SMART-mallissa ja sen avulla määritellyissä tavoitteissa on erityisen hyvää se, että ne ovat sidottuja aikaan, joten sinulla on määräajoin mahdollisuus tarkastella ja kehittää tavoitteita yhä paremmaksi. 


Tässä on pari extra vinkkiä, mitkä auttavat sinut hyvään alkuun tavoitteidesi määrittelyssä.



  • Asiakas: Älä unohda asiakastasi. Markkinoinnin tavoitteet ovat aina jollain tavalla sidoksissa asiakkaaseen, koska tavoitteen saavuttaminen edellyttää suoraa tai epäsuoraa vuorovaikutusta asiakkaan kanssa. Toisin sanoen tunnista kohdeyleisön ja ostajapersoonan tarpeet ja odotukset tavoitteita määritellessä. Tämä linkittyy myös SMART-tavoitteen saavutettavuuden toteutumiseen.

  • Maltti: Vaikka kunnianhimoiset tavoitteet ovat hienoja, niin aloita kuitenkin maltillisella tavoitteella, sillä seuraavan kerran tiedät ja osaat jo paremmin. Eli voit jo tehdä tietoon perustuvan rohkeamman tavoitteen. Askel kerrallaan eteneminen auttaa sinua pysymään motivoituneena ja antaa sinulle mahdollisuuden oppia ja sopeutua matkan varrella, joten älä myöskään sido itseäsi liian tiukkaan aikatauluun ensimmäisen tavoitteen kohdalla.

Mitä mittareita digitaalisen markkinoinnin tavoitteille kannattaa asettaa?

Tavoitteet ovat keskeinen osa digitaalisen markkinoinnin strategiaa, mutta tavoitteista ei ole mitään hyötyä, jos ne eivät ole mitattavissa. Juuri siksi myös SMART-tavoitteet ovat lähtökohtaisesti mitattavia.


Tässä on pari esimerkkiä digitaalisen markkinoinnin mittareista.


Verkkosivun liikenne: Tämä tavoite on yleinen ja melko olennainen monen yrityksen liiketoiminnalle. Liikennettä voidaan saada esimerkiksi hakukoneoptimoinnilla, sisällöntuotannolla eri medioihin tai maksullista mainontaa hyödyntäen.

Konversioprosentti: Tämä tavoite on erityisen tärkeä verkkokaupoille ja muille yrityksille, jotka myyvät tuotteita tai palveluita verkkosivujensa kautta. Tavoitteena voi olla esimerkiksi lisätä verkkosivujen konversioprosenttia kehittämällä sivujen käyttäjäkokemusta tai tarjoamalla etuja ja hyötyä verkkovierailijalle.

Tutki ja kehitä tavoitteita paremmaksi

Yleisesti voidaan sanoa, että aktiivisuus on avain menestykseen digitaalisessa markkinoinnissa. Ole siis aktiivinen myös tavoitteiden kehittämisessä ja suhteuttamisessa muuttuvaan toimintaympäristöön.


Muista myös seurata edistymistäsi säännöllisesti ja mukauttaa tavoitteitasi tarpeen mukaan.


Kun pidät tavoitteet mielessäsi ja keskityt oikeisiin markkinoinnin toimenpiteisiin, niin onnistut ja menestyt varmemmin kilpailussa digitaalisessa maailmassa.


Näiden vinkkien avulla sinun pitäisi pystyä luomaan myös itsellesi tai yrityksellesi tavoitteet, joilla on merkitystä ja jotka luovat perustan digitaaliselle markkinoinnille tuottaa mitattavaa tulosta.

Tämän blogin kirjoittaja

Mika Vaasala on digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, korkeakouluopettaja sekä markkinointialan yrittäjä Jyväskylästä. Mikan kanssa voi ja kannattaa tutustu ja verkostoitua myös LinkedInissä.

Digitekoja blogin aloitussivulle

DIGITAALISEN MARKKINOINNIN STRATEGIA

MIKÄ ON TAVOITTEIDEN MERKITYS MARKKINOINNISSA?

#markkinointi #strategia #tavoitteet


Päivitetty 27.05.2023

Tavoitteiden asettaminen on kriittinen osa digitaalisen markkinoinnin strategista suunnittelua ja toteuttamista. Selkeät ja mitattavat tavoitteet auttavat sinua määrittelemään, mitä haluat saavuttaa ja kuinka onnistumista mitataan. Tämä blogi kertoo sinulle aiheesta laajemmin ja saat hyödyllisiä käytännön vinkkejä tavoitteiden suunnittelulle digitaalisen markkinoinnin strategiassa.

Miksi digimarkkinointiin tarvitaan tavoitteita?

Tavoitteiden asettaminen on olennaista missä tahansa strategiassa, mutta sen merkitys korostuu digitaalisessa maailmassa. Tässä on muutama syy, miksi:

  • Kehitys: Asettamalla selkeät ja mitattavia tavoitteita voit seurata mitkä markkinoinnin toimenpiteet toimivat ja mitkä eivät. Tämä auttaa sinua ymmärtämään paremmin asiakkaistasi ja mahdollisuuden kehittää markkinointia oikeaan suuntaan.

  • Merkitys: Digitaalisessa markkinoinnissa on paljon vaihtoehtoisia kanavia ja taktiikoita, joten keskittyminen olennaiseen herpaantuu helposti ilman selkeitä tavoitteita. Selkeät tavoitteet auttavat sinua keskittymään ja varmistamaan, että markkinointi on linjassa liiketoiminnan tavoitteiden kanssa.

  • Tulokset: Tavoitteet ohjaavat sinua keskittymään niihin markkinoinnin toimenpiteisiin, jotka tuovat parhaiten tulosta ja karsimaan pois turhia markkinoinnin kustannuseriä. Toisin sanoen saat parempaa tuottoa oikeilla markkinoinnin toimenpiteillä.

Miten määritellään tavoitteet markkinointiin?

Tavoitteiden asettaminen on siis digitaalisessa markkinoinnissa tärkeää, mutta mielenkiintoisin kysymys on varmasti se, että miten tavoitteet kannattaa määritellä? - Vastaus on SMART.​


SMART on akronyymi, joka auttaa sinua määrittelemään liiketoiminnalle merkityksellisiä tavoitteita tehokkaasti. SMART-tavoite itsessään on tarkka, mitattavissa, saavutettavissa, relevantti ja aikaan sidottu.


Katso miten SMART-tavoite määritellään

  • Tarkka (Specific): Tavoitteen tulee olla mahdollisimman tarkka, eli yksiselitteinen. Voit aloittaa tavoitteen luonnostelun useallakin lauseella, mutta valmis SMART-tavoite on aina yhden lauseen mittainen.

  • Mitattavissa (Measurable): Tavoitteen tulee olla mitattavissa, jotta voit arvioida sen edistymistä. Esimerkki: "Myy 500 tuotetta vuoden aikana." Tämä tavoite on mitattavissa, sillä myyntiluvut voidaan seurata ja verrata tavoitteeseen.

  • Saavutettavissa (Achievable): Arvioi omia ja yrityksesi resursseja ja kykyjä, jotta voit varmistaa, että tavoite on realistinen, eli saavutettavissa. Muista kuitenkin myös ylläpitää jatkuvan kehittämisen ilmapiiriä asettamalla tavoite riittävän lähelle saavutettavuuden ylärajaa.

  • Relevantti (Relevant): Tavoitteen tulee olla merkityksellinen ja relevantti yrityksesi liiketoiminnalle. Näin voit varmistua siitä, että motivaatio tavoitteen saavuttamiseksi säilyy ja saat koko yrityksen pysymään tavoitteen takana, eli sitoutumaan.

  • Aikaan sidottu (Time-bound): Tavoitteen tulee olla aikaan sidottu, jotta tiedät milloin sen tulee olla saavutettu. Esimerkki: "Järjestä kolme asiakastapahtumaa vuoden loppuun mennessä." Tämä tavoite on aikaan sidottu, sillä se täytyy saavuttaa ennen vuoden loppua.


Kun lähdet luonnostelemaan SMART-tavoitetta yhdeksi lauseeksi, niin on suositeltavaa, että aloitat useammasta lauseesta. Esimerkiksi vastaamalla edellä mainittuihin määritelmiin erikseen, ja kun olet saanut ne valmiiksi, niin sitten alat työstämään niitä yhdeksi lauseeksi. Vóla! Nyt olet määritellyt tavoitteen.

Tämä tietenkin kuullosti helpolta, mutta sitä se ei välttämättä ole, jos liiketoiminta on vaikka hyvin nuorta tai kokemus markkinoinnista on vähäinen. Mutta kun keskityt oikeisiin asioihin, niin se auttaa sinua luomaan tavoitteet, joista on hyvä jatkaa eteenpäin. SMART-mallissa ja sen avulla määritellyissä tavoitteissa on erityisen hyvää se, että ne ovat sidottuja aikaan, joten sinulla on määräajoin mahdollisuus tarkastella ja kehittää tavoitteita yhä paremmaksi. 


Tässä on pari extra vinkkiä, mitkä auttavat sinut hyvään alkuun tavoitteidesi määrittelyssä.



  • Asiakas: Älä unohda asiakastasi. Markkinoinnin tavoitteet ovat aina jollain tavalla sidoksissa asiakkaaseen, koska tavoitteen saavuttaminen edellyttää suoraa tai epäsuoraa vuorovaikutusta asiakkaan kanssa. Toisin sanoen tunnista kohdeyleisön ja ostajapersoonan tarpeet ja odotukset tavoitteita määritellessä. Tämä linkittyy myös SMART-tavoitteen saavutettavuuden toteutumiseen.

  • Maltti: Vaikka kunnianhimoiset tavoitteet ovat hienoja, niin aloita kuitenkin maltillisella tavoitteella, sillä seuraavan kerran tiedät ja osaat jo paremmin. Eli voit jo tehdä tietoon perustuvan rohkeamman tavoitteen. Askel kerrallaan eteneminen auttaa sinua pysymään motivoituneena ja antaa sinulle mahdollisuuden oppia ja sopeutua matkan varrella, joten älä myöskään sido itseäsi liian tiukkaan aikatauluun ensimmäisen tavoitteen kohdalla.

Mitä mittareita digitaalisen markkinoinnin tavoitteille kannattaa asettaa?

Tavoitteet ovat keskeinen osa digitaalisen markkinoinnin strategiaa, mutta tavoitteista ei ole mitään hyötyä, jos ne eivät ole mitattavissa. Juuri siksi myös SMART-tavoitteet ovat lähtökohtaisesti mitattavia.


Tässä on pari esimerkkiä digitaalisen markkinoinnin mittareista.


Verkkosivun liikenne: Tämä tavoite on yleinen ja melko olennainen monen yrityksen liiketoiminnalle. Liikennettä voidaan saada esimerkiksi hakukoneoptimoinnilla, sisällöntuotannolla eri medioihin tai maksullista mainontaa hyödyntäen.

Konversioprosentti: Tämä tavoite on erityisen tärkeä verkkokaupoille ja muille yrityksille, jotka myyvät tuotteita tai palveluita verkkosivujensa kautta. Tavoitteena voi olla esimerkiksi lisätä verkkosivujen konversioprosenttia kehittämällä sivujen käyttäjäkokemusta tai tarjoamalla etuja ja hyötyä verkkovierailijalle.

Tutki ja kehitä tavoitteita paremmaksi

Yleisesti voidaan sanoa, että aktiivisuus on avain menestykseen digitaalisessa markkinoinnissa. Ole siis aktiivinen myös tavoitteiden kehittämisessä ja suhteuttamisessa muuttuvaan toimintaympäristöön.


Muista myös seurata edistymistäsi säännöllisesti ja mukauttaa tavoitteitasi tarpeen mukaan.


Kun pidät tavoitteet mielessäsi ja keskityt oikeisiin markkinoinnin toimenpiteisiin, niin onnistut ja menestyt varmemmin kilpailussa digitaalisessa maailmassa.


Näiden vinkkien avulla sinun pitäisi pystyä luomaan myös itsellesi tai yrityksellesi tavoitteet, joilla on merkitystä ja jotka luovat perustan digitaaliselle markkinoinnille tuottaa mitattavaa tulosta.

Tämän blogin kirjoittaja

Mika Vaasala on digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, korkeakouluopettaja sekä markkinointialan yrittäjä Jyväskylästä. Mikan kanssa voi ja kannattaa tutustu ja verkostoitua myös LinkedInissä.

Digitekoja blogin aloitussivulle

DIGITAALISEN MARKKINOINNIN STRATEGIA

MIKÄ ON TAVOITTEIDEN MERKITYS MARKKINOINNISSA?

#markkinointi #strategia #tavoitteet


Päivitetty 27.05.2023

Tavoitteiden asettaminen on kriittinen osa digitaalisen markkinoinnin strategista suunnittelua ja toteuttamista. Selkeät ja mitattavat tavoitteet auttavat sinua määrittelemään, mitä haluat saavuttaa ja kuinka onnistumista mitataan. Tämä blogi kertoo sinulle aiheesta laajemmin ja saat hyödyllisiä käytännön vinkkejä tavoitteiden suunnittelulle digitaalisen markkinoinnin strategiassa.

Miksi digimarkkinointiin tarvitaan tavoitteita?

Tavoitteiden asettaminen on olennaista missä tahansa strategiassa, mutta sen merkitys korostuu digitaalisessa maailmassa. Tässä on muutama syy, miksi:

  • Kehitys: Asettamalla selkeät ja mitattavia tavoitteita voit seurata mitkä markkinoinnin toimenpiteet toimivat ja mitkä eivät. Tämä auttaa sinua ymmärtämään paremmin asiakkaistasi ja mahdollisuuden kehittää markkinointia oikeaan suuntaan.

  • Merkitys: Digitaalisessa markkinoinnissa on paljon vaihtoehtoisia kanavia ja taktiikoita, joten keskittyminen olennaiseen herpaantuu helposti ilman selkeitä tavoitteita. Selkeät tavoitteet auttavat sinua keskittymään ja varmistamaan, että markkinointi on linjassa liiketoiminnan tavoitteiden kanssa.

  • Tulokset: Tavoitteet ohjaavat sinua keskittymään niihin markkinoinnin toimenpiteisiin, jotka tuovat parhaiten tulosta ja karsimaan pois turhia markkinoinnin kustannuseriä. Toisin sanoen saat parempaa tuottoa oikeilla markkinoinnin toimenpiteillä.

Miten määritellään tavoitteet markkinointiin?

Tavoitteiden asettaminen on siis digitaalisessa markkinoinnissa tärkeää, mutta mielenkiintoisin kysymys on varmasti se, että miten tavoitteet kannattaa määritellä? - Vastaus on SMART.​


SMART on akronyymi, joka auttaa sinua määrittelemään liiketoiminnalle merkityksellisiä tavoitteita tehokkaasti. SMART-tavoite itsessään on tarkka, mitattavissa, saavutettavissa, relevantti ja aikaan sidottu.


Katso miten SMART-tavoite määritellään

  • Tarkka (Specific): Tavoitteen tulee olla mahdollisimman tarkka, eli yksiselitteinen. Voit aloittaa tavoitteen luonnostelun useallakin lauseella, mutta valmis SMART-tavoite on aina yhden lauseen mittainen.

  • Mitattavissa (Measurable): Tavoitteen tulee olla mitattavissa, jotta voit arvioida sen edistymistä. Esimerkki: "Myy 500 tuotetta vuoden aikana." Tämä tavoite on mitattavissa, sillä myyntiluvut voidaan seurata ja verrata tavoitteeseen.

  • Saavutettavissa (Achievable): Arvioi omia ja yrityksesi resursseja ja kykyjä, jotta voit varmistaa, että tavoite on realistinen, eli saavutettavissa. Muista kuitenkin myös ylläpitää jatkuvan kehittämisen ilmapiiriä asettamalla tavoite riittävän lähelle saavutettavuuden ylärajaa.

  • Relevantti (Relevant): Tavoitteen tulee olla merkityksellinen ja relevantti yrityksesi liiketoiminnalle. Näin voit varmistua siitä, että motivaatio tavoitteen saavuttamiseksi säilyy ja saat koko yrityksen pysymään tavoitteen takana, eli sitoutumaan.

  • Aikaan sidottu (Time-bound): Tavoitteen tulee olla aikaan sidottu, jotta tiedät milloin sen tulee olla saavutettu. Esimerkki: "Järjestä kolme asiakastapahtumaa vuoden loppuun mennessä." Tämä tavoite on aikaan sidottu, sillä se täytyy saavuttaa ennen vuoden loppua.


Kun lähdet luonnostelemaan SMART-tavoitetta yhdeksi lauseeksi, niin on suositeltavaa, että aloitat useammasta lauseesta. Esimerkiksi vastaamalla edellä mainittuihin määritelmiin erikseen, ja kun olet saanut ne valmiiksi, niin sitten alat työstämään niitä yhdeksi lauseeksi. Vóla! Nyt olet määritellyt tavoitteen.

Tämä tietenkin kuullosti helpolta, mutta sitä se ei välttämättä ole, jos liiketoiminta on vaikka hyvin nuorta tai kokemus markkinoinnista on vähäinen. Mutta kun keskityt oikeisiin asioihin, niin se auttaa sinua luomaan tavoitteet, joista on hyvä jatkaa eteenpäin. SMART-mallissa ja sen avulla määritellyissä tavoitteissa on erityisen hyvää se, että ne ovat sidottuja aikaan, joten sinulla on määräajoin mahdollisuus tarkastella ja kehittää tavoitteita yhä paremmaksi. 


Tässä on pari extra vinkkiä, mitkä auttavat sinut hyvään alkuun tavoitteidesi määrittelyssä.



  • Asiakas: Älä unohda asiakastasi. Markkinoinnin tavoitteet ovat aina jollain tavalla sidoksissa asiakkaaseen, koska tavoitteen saavuttaminen edellyttää suoraa tai epäsuoraa vuorovaikutusta asiakkaan kanssa. Toisin sanoen tunnista kohdeyleisön ja ostajapersoonan tarpeet ja odotukset tavoitteita määritellessä. Tämä linkittyy myös SMART-tavoitteen saavutettavuuden toteutumiseen.

  • Maltti: Vaikka kunnianhimoiset tavoitteet ovat hienoja, niin aloita kuitenkin maltillisella tavoitteella, sillä seuraavan kerran tiedät ja osaat jo paremmin. Eli voit jo tehdä tietoon perustuvan rohkeamman tavoitteen. Askel kerrallaan eteneminen auttaa sinua pysymään motivoituneena ja antaa sinulle mahdollisuuden oppia ja sopeutua matkan varrella, joten älä myöskään sido itseäsi liian tiukkaan aikatauluun ensimmäisen tavoitteen kohdalla.

Mitä mittareita digitaalisen markkinoinnin tavoitteille kannattaa asettaa?

Tavoitteet ovat keskeinen osa digitaalisen markkinoinnin strategiaa, mutta tavoitteista ei ole mitään hyötyä, jos ne eivät ole mitattavissa. Juuri siksi myös SMART-tavoitteet ovat lähtökohtaisesti mitattavia.


Tässä on pari esimerkkiä digitaalisen markkinoinnin mittareista.


Verkkosivun liikenne: Tämä tavoite on yleinen ja melko olennainen monen yrityksen liiketoiminnalle. Liikennettä voidaan saada esimerkiksi hakukoneoptimoinnilla, sisällöntuotannolla eri medioihin tai maksullista mainontaa hyödyntäen.

Konversioprosentti: Tämä tavoite on erityisen tärkeä verkkokaupoille ja muille yrityksille, jotka myyvät tuotteita tai palveluita verkkosivujensa kautta. Tavoitteena voi olla esimerkiksi lisätä verkkosivujen konversioprosenttia kehittämällä sivujen käyttäjäkokemusta tai tarjoamalla etuja ja hyötyä verkkovierailijalle.

Tutki ja kehitä tavoitteita paremmaksi

Yleisesti voidaan sanoa, että aktiivisuus on avain menestykseen digitaalisessa markkinoinnissa. Ole siis aktiivinen myös tavoitteiden kehittämisessä ja suhteuttamisessa muuttuvaan toimintaympäristöön.


Muista myös seurata edistymistäsi säännöllisesti ja mukauttaa tavoitteitasi tarpeen mukaan.


Kun pidät tavoitteet mielessäsi ja keskityt oikeisiin markkinoinnin toimenpiteisiin, niin onnistut ja menestyt varmemmin kilpailussa digitaalisessa maailmassa.


Näiden vinkkien avulla sinun pitäisi pystyä luomaan myös itsellesi tai yrityksellesi tavoitteet, joilla on merkitystä ja jotka luovat perustan digitaaliselle markkinoinnille tuottaa mitattavaa tulosta.

Tämän blogin kirjoittaja

Mika Vaasala on digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, korkeakouluopettaja sekä markkinointialan yrittäjä Jyväskylästä. Mikan kanssa voi ja kannattaa tutustu ja verkostoitua myös LinkedInissä.

Digitekoja blogin aloitussivulle