DIGITAALISEN MARKKINOINNIN STRATEGIA
#markkinointi #strategia #tavoitteet
Päivitetty 27.05.2023
Tavoitteiden asettaminen on olennaista missä tahansa strategiassa, mutta sen merkitys korostuu digitaalisessa maailmassa. Tässä on muutama syy, miksi:
Tavoitteiden asettaminen on siis digitaalisessa markkinoinnissa tärkeää, mutta mielenkiintoisin kysymys on varmasti se, että miten tavoitteet kannattaa määritellä? - Vastaus on SMART.
SMART on akronyymi, joka auttaa sinua määrittelemään liiketoiminnalle merkityksellisiä tavoitteita tehokkaasti. SMART-tavoite itsessään on tarkka, mitattavissa, saavutettavissa, relevantti ja aikaan sidottu.
Kun lähdet luonnostelemaan SMART-tavoitetta yhdeksi lauseeksi, niin on suositeltavaa, että aloitat useammasta lauseesta. Esimerkiksi vastaamalla edellä mainittuihin määritelmiin erikseen, ja kun olet saanut ne valmiiksi, niin sitten alat työstämään niitä yhdeksi lauseeksi. Vóla! Nyt olet määritellyt tavoitteen.
Tämä tietenkin kuullosti helpolta, mutta sitä se ei välttämättä ole, jos liiketoiminta on vaikka hyvin nuorta tai kokemus markkinoinnista on vähäinen. Mutta kun keskityt oikeisiin asioihin, niin se auttaa sinua luomaan tavoitteet, joista on hyvä jatkaa eteenpäin. SMART-mallissa ja sen avulla määritellyissä tavoitteissa on erityisen hyvää se, että ne ovat sidottuja aikaan, joten sinulla on määräajoin mahdollisuus tarkastella ja kehittää tavoitteita yhä paremmaksi.
Tässä on pari extra vinkkiä, mitkä auttavat sinut hyvään alkuun tavoitteidesi määrittelyssä.
Tavoitteet ovat keskeinen osa digitaalisen markkinoinnin strategiaa, mutta tavoitteista ei ole mitään hyötyä, jos ne eivät ole mitattavissa. Juuri siksi myös SMART-tavoitteet ovat lähtökohtaisesti mitattavia.
Tässä on pari esimerkkiä digitaalisen markkinoinnin mittareista.
Verkkosivun liikenne: Tämä tavoite on yleinen ja melko olennainen monen yrityksen liiketoiminnalle. Liikennettä voidaan saada esimerkiksi hakukoneoptimoinnilla, sisällöntuotannolla eri medioihin tai maksullista mainontaa hyödyntäen.
Konversioprosentti: Tämä tavoite on erityisen tärkeä verkkokaupoille ja muille yrityksille, jotka myyvät tuotteita tai palveluita verkkosivujensa kautta. Tavoitteena voi olla esimerkiksi lisätä verkkosivujen konversioprosenttia kehittämällä sivujen käyttäjäkokemusta tai tarjoamalla etuja ja hyötyä verkkovierailijalle.
Yleisesti voidaan sanoa, että aktiivisuus on avain menestykseen digitaalisessa markkinoinnissa. Ole siis aktiivinen myös tavoitteiden kehittämisessä ja suhteuttamisessa muuttuvaan toimintaympäristöön.
Muista myös seurata edistymistäsi säännöllisesti ja mukauttaa tavoitteitasi tarpeen mukaan.
Kun pidät tavoitteet mielessäsi ja keskityt oikeisiin markkinoinnin toimenpiteisiin, niin onnistut ja menestyt varmemmin kilpailussa digitaalisessa maailmassa.
Näiden vinkkien avulla sinun pitäisi pystyä luomaan myös itsellesi tai yrityksellesi tavoitteet, joilla on merkitystä ja jotka luovat perustan digitaaliselle markkinoinnille tuottaa mitattavaa tulosta.
Mika Vaasala on digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, korkeakouluopettaja sekä markkinointialan yrittäjä Jyväskylästä. Mikan kanssa voi ja kannattaa tutustu ja verkostoitua myös LinkedInissä.
DIGITAALISEN MARKKINOINNIN STRATEGIA
#markkinointi #strategia #tavoitteet
Päivitetty 27.05.2023
Tavoitteiden asettaminen on olennaista missä tahansa strategiassa, mutta sen merkitys korostuu digitaalisessa maailmassa. Tässä on muutama syy, miksi:
Tavoitteiden asettaminen on siis digitaalisessa markkinoinnissa tärkeää, mutta mielenkiintoisin kysymys on varmasti se, että miten tavoitteet kannattaa määritellä? - Vastaus on SMART.
SMART on akronyymi, joka auttaa sinua määrittelemään liiketoiminnalle merkityksellisiä tavoitteita tehokkaasti. SMART-tavoite itsessään on tarkka, mitattavissa, saavutettavissa, relevantti ja aikaan sidottu.
Kun lähdet luonnostelemaan SMART-tavoitetta yhdeksi lauseeksi, niin on suositeltavaa, että aloitat useammasta lauseesta. Esimerkiksi vastaamalla edellä mainittuihin määritelmiin erikseen, ja kun olet saanut ne valmiiksi, niin sitten alat työstämään niitä yhdeksi lauseeksi. Vóla! Nyt olet määritellyt tavoitteen.
Tämä tietenkin kuullosti helpolta, mutta sitä se ei välttämättä ole, jos liiketoiminta on vaikka hyvin nuorta tai kokemus markkinoinnista on vähäinen. Mutta kun keskityt oikeisiin asioihin, niin se auttaa sinua luomaan tavoitteet, joista on hyvä jatkaa eteenpäin. SMART-mallissa ja sen avulla määritellyissä tavoitteissa on erityisen hyvää se, että ne ovat sidottuja aikaan, joten sinulla on määräajoin mahdollisuus tarkastella ja kehittää tavoitteita yhä paremmaksi.
Tässä on pari extra vinkkiä, mitkä auttavat sinut hyvään alkuun tavoitteidesi määrittelyssä.
Tavoitteet ovat keskeinen osa digitaalisen markkinoinnin strategiaa, mutta tavoitteista ei ole mitään hyötyä, jos ne eivät ole mitattavissa. Juuri siksi myös SMART-tavoitteet ovat lähtökohtaisesti mitattavia.
Tässä on pari esimerkkiä digitaalisen markkinoinnin mittareista.
Verkkosivun liikenne: Tämä tavoite on yleinen ja melko olennainen monen yrityksen liiketoiminnalle. Liikennettä voidaan saada esimerkiksi hakukoneoptimoinnilla, sisällöntuotannolla eri medioihin tai maksullista mainontaa hyödyntäen.
Konversioprosentti: Tämä tavoite on erityisen tärkeä verkkokaupoille ja muille yrityksille, jotka myyvät tuotteita tai palveluita verkkosivujensa kautta. Tavoitteena voi olla esimerkiksi lisätä verkkosivujen konversioprosenttia kehittämällä sivujen käyttäjäkokemusta tai tarjoamalla etuja ja hyötyä verkkovierailijalle.
Yleisesti voidaan sanoa, että aktiivisuus on avain menestykseen digitaalisessa markkinoinnissa. Ole siis aktiivinen myös tavoitteiden kehittämisessä ja suhteuttamisessa muuttuvaan toimintaympäristöön.
Muista myös seurata edistymistäsi säännöllisesti ja mukauttaa tavoitteitasi tarpeen mukaan.
Kun pidät tavoitteet mielessäsi ja keskityt oikeisiin markkinoinnin toimenpiteisiin, niin onnistut ja menestyt varmemmin kilpailussa digitaalisessa maailmassa.
Näiden vinkkien avulla sinun pitäisi pystyä luomaan myös itsellesi tai yrityksellesi tavoitteet, joilla on merkitystä ja jotka luovat perustan digitaaliselle markkinoinnille tuottaa mitattavaa tulosta.
Mika Vaasala on digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, korkeakouluopettaja sekä markkinointialan yrittäjä Jyväskylästä. Mikan kanssa voi ja kannattaa tutustu ja verkostoitua myös LinkedInissä.
DIGITAALISEN MARKKINOINNIN STRATEGIA
#markkinointi #strategia #tavoitteet
Päivitetty 27.05.2023
Tavoitteiden asettaminen on olennaista missä tahansa strategiassa, mutta sen merkitys korostuu digitaalisessa maailmassa. Tässä on muutama syy, miksi:
Tavoitteiden asettaminen on siis digitaalisessa markkinoinnissa tärkeää, mutta mielenkiintoisin kysymys on varmasti se, että miten tavoitteet kannattaa määritellä? - Vastaus on SMART.
SMART on akronyymi, joka auttaa sinua määrittelemään liiketoiminnalle merkityksellisiä tavoitteita tehokkaasti. SMART-tavoite itsessään on tarkka, mitattavissa, saavutettavissa, relevantti ja aikaan sidottu.
Kun lähdet luonnostelemaan SMART-tavoitetta yhdeksi lauseeksi, niin on suositeltavaa, että aloitat useammasta lauseesta. Esimerkiksi vastaamalla edellä mainittuihin määritelmiin erikseen, ja kun olet saanut ne valmiiksi, niin sitten alat työstämään niitä yhdeksi lauseeksi. Vóla! Nyt olet määritellyt tavoitteen.
Tämä tietenkin kuullosti helpolta, mutta sitä se ei välttämättä ole, jos liiketoiminta on vaikka hyvin nuorta tai kokemus markkinoinnista on vähäinen. Mutta kun keskityt oikeisiin asioihin, niin se auttaa sinua luomaan tavoitteet, joista on hyvä jatkaa eteenpäin. SMART-mallissa ja sen avulla määritellyissä tavoitteissa on erityisen hyvää se, että ne ovat sidottuja aikaan, joten sinulla on määräajoin mahdollisuus tarkastella ja kehittää tavoitteita yhä paremmaksi.
Tässä on pari extra vinkkiä, mitkä auttavat sinut hyvään alkuun tavoitteidesi määrittelyssä.
Tavoitteet ovat keskeinen osa digitaalisen markkinoinnin strategiaa, mutta tavoitteista ei ole mitään hyötyä, jos ne eivät ole mitattavissa. Juuri siksi myös SMART-tavoitteet ovat lähtökohtaisesti mitattavia.
Tässä on pari esimerkkiä digitaalisen markkinoinnin mittareista.
Verkkosivun liikenne: Tämä tavoite on yleinen ja melko olennainen monen yrityksen liiketoiminnalle. Liikennettä voidaan saada esimerkiksi hakukoneoptimoinnilla, sisällöntuotannolla eri medioihin tai maksullista mainontaa hyödyntäen.
Konversioprosentti: Tämä tavoite on erityisen tärkeä verkkokaupoille ja muille yrityksille, jotka myyvät tuotteita tai palveluita verkkosivujensa kautta. Tavoitteena voi olla esimerkiksi lisätä verkkosivujen konversioprosenttia kehittämällä sivujen käyttäjäkokemusta tai tarjoamalla etuja ja hyötyä verkkovierailijalle.
Yleisesti voidaan sanoa, että aktiivisuus on avain menestykseen digitaalisessa markkinoinnissa. Ole siis aktiivinen myös tavoitteiden kehittämisessä ja suhteuttamisessa muuttuvaan toimintaympäristöön.
Muista myös seurata edistymistäsi säännöllisesti ja mukauttaa tavoitteitasi tarpeen mukaan.
Kun pidät tavoitteet mielessäsi ja keskityt oikeisiin markkinoinnin toimenpiteisiin, niin onnistut ja menestyt varmemmin kilpailussa digitaalisessa maailmassa.
Näiden vinkkien avulla sinun pitäisi pystyä luomaan myös itsellesi tai yrityksellesi tavoitteet, joilla on merkitystä ja jotka luovat perustan digitaaliselle markkinoinnille tuottaa mitattavaa tulosta.
Mika Vaasala on digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, korkeakouluopettaja sekä markkinointialan yrittäjä Jyväskylästä. Mikan kanssa voi ja kannattaa tutustu ja verkostoitua myös LinkedInissä.