VIERASKYNÄ - MARJUT KOSTILAINEN - MARKKINOINTI STILA
#verkkosivut #kuvat #värit #fontit
Päivitetty 07.09.2023
suunnittelussa on jo jokin lähtökohta olemassa. Suunnittelu on helpompaa, kun noudattaa määriteltyä ohjenuoraa. Ellei graafista ohjeistusta ole, voi sivuston ilme mukailla yrityksen käyttämää muuta visuaalista materiaalia, jos sellaista on jo tehty.
Jos yrityksellä on olemassa jo ennestään suunniteltu graafinen ohjeistus, sivujen visuaalisen ilmeenAloittavalla yrityksellä olisi aina hyvä olla jokin suunnitelma yrityksen visuaaliselle ilmeelle. Minimissään olisi hyvä valita käytettävät värit, fontit ja suuntaviivat kuvien käytölle. Silloin yrityksen brändi-ilme pysyy yhdenmukaisena ja tunnistettavana alusta asti.
Sivujen suunnittelussa kannattaa aina muistaa, että sivusto on helppokäyttöinen, selkeä ja luettava. Et varmaan halua menettää yhtään asiakasta sen vuoksi, että sivustoa on hankala käyttää?
Nykyään verkkosivuista voi rakentaa vaikka minkälaisia taideteoksia, koska työkalut ovat kehittyneet, eikä perusverkkosivujen tekemiseen tarvita välttämättä sen erityisempää osaamista. Tässä voi kuitenkin piillä sudenkuoppa: haluatko, että sivustosi on vaikeasti ymmärrettävä taideteos vai helppokäyttöinen, yrityksesi näköinen ja myyvä sivusto?
Sivustoja käytetään nykyisin suurimmaksi osaksi mobiililaitteella (puhelimella, tabletilla), joten tämä kannattaa ottaa erityisesti huomioon. Se mikä näyttää hyvältä desktop-näkymässä eli tietokoneella, ei aina toimi sellaisenaan mobiilinäkymässä. Sommittele eri elementit siten, että ne näyttävät hyvältä myös puhelimella selatessa.
Vinkkejä asetteluun:
Tässä vinkkejä värien valitsemiseen:
Mutta miten valita keskenään sopivat värit? Voit käyttää apuna esimerkiksi Canva-työkalua, jossa on paljon mallipohjia eri tarkoituksiin. Jos sinua miellyttää jokin tietty värimaailma, voit poimia mallipohjasta sopivat värit käyttöösi. Monesti suunnittelun lähtökohtana on jokin tietty valokuva. Canvalla voit selvittää kuvassa käytetyt värit ja saada sieltä suoraan värikoodit, joita voit käyttää verkkosivuilla.
Tiesitkö muuten, että värit ovat markkinoinnin tehokeino, ja niiden valinnalla voidaan vaikuttaa ihmisten tunteisiin ja käyttäytymiseen? Jos tämä aihe kiinnostaa, voit hakea Googlesta lisätietoja hakusanalla "värien psykologia".
Omien valokuvien käyttö olisi aina suositeltavaa, mutta se ei aina ole mahdollista. Kuvia voi kuitenkin hankkia kuvapankeista, kuten:
Canvassa voit myös muokata kuvia kätevästi omaan värimaailmaan sopiviksi, jos sinulla ei ole käytössä erillistä kuvankäsittelyohjelmaa, kuten Photoshopia.
Vinkkejä kuvien valintaan:
Fontit vaikuttavat mielikuvaan yhtä paljon kuin kuvat ja värit. Fonttien valinnassa on siis syytä olla huolellinen.
Vinkkejä fontteihin:
Kuvassa on Canvasta löytyvä esimerkki värien ja fonttien käytöstä. Kuvalähde: Canva.
Jos olet epävarma suunnitelmasi toimivuudesta, voit pyytää mielipiteitä tuttavilta tai kollegoilta, tai tee vaikka pieni tutkimus asiakkaidesi parissa. Muista kuitenkin, että mielipiteitä on yhtä monta kuin on mielipiteen antajaakin. Loppujen lopuksi merkitystä on sillä, mitä sivuston kävijä (asiakas) on mieltä.
Tämän vieraskynän kirjoittaja on kotisivujen suunnittelija Marjut Kostilainen, joka tarjoaa myös visuaalisen suunnittelun palveluja. www.stila.fi
VIERASKYNÄ - MARJUT KOSTILAINEN - MARKKINOINTI STILA
#verkkosivut #kuvat #värit #fontit
Päivitetty 07.09.2023
suunnittelussa on jo jokin lähtökohta olemassa. Suunnittelu on helpompaa, kun noudattaa määriteltyä ohjenuoraa. Ellei graafista ohjeistusta ole, voi sivuston ilme mukailla yrityksen käyttämää muuta visuaalista materiaalia, jos sellaista on jo tehty.
Jos yrityksellä on olemassa jo ennestään suunniteltu graafinen ohjeistus, sivujen visuaalisen ilmeenAloittavalla yrityksellä olisi aina hyvä olla jokin suunnitelma yrityksen visuaaliselle ilmeelle. Minimissään olisi hyvä valita käytettävät värit, fontit ja suuntaviivat kuvien käytölle. Silloin yrityksen brändi-ilme pysyy yhdenmukaisena ja tunnistettavana alusta asti.
Sivujen suunnittelussa kannattaa aina muistaa, että sivusto on helppokäyttöinen, selkeä ja luettava. Et varmaan halua menettää yhtään asiakasta sen vuoksi, että sivustoa on hankala käyttää?
Nykyään verkkosivuista voi rakentaa vaikka minkälaisia taideteoksia, koska työkalut ovat kehittyneet, eikä perusverkkosivujen tekemiseen tarvita välttämättä sen erityisempää osaamista. Tässä voi kuitenkin piillä sudenkuoppa: haluatko, että sivustosi on vaikeasti ymmärrettävä taideteos vai helppokäyttöinen, yrityksesi näköinen ja myyvä sivusto?
Sivustoja käytetään nykyisin suurimmaksi osaksi mobiililaitteella (puhelimella, tabletilla), joten tämä kannattaa ottaa erityisesti huomioon. Se mikä näyttää hyvältä desktop-näkymässä eli tietokoneella, ei aina toimi sellaisenaan mobiilinäkymässä. Sommittele eri elementit siten, että ne näyttävät hyvältä myös puhelimella selatessa.
Vinkkejä asetteluun:
Tässä vinkkejä värien valitsemiseen:
Mutta miten valita keskenään sopivat värit? Voit käyttää apuna esimerkiksi Canva-työkalua, jossa on paljon mallipohjia eri tarkoituksiin. Jos sinua miellyttää jokin tietty värimaailma, voit poimia mallipohjasta sopivat värit käyttöösi. Monesti suunnittelun lähtökohtana on jokin tietty valokuva. Canvalla voit selvittää kuvassa käytetyt värit ja saada sieltä suoraan värikoodit, joita voit käyttää verkkosivuilla.
Tiesitkö muuten, että värit ovat markkinoinnin tehokeino, ja niiden valinnalla voidaan vaikuttaa ihmisten tunteisiin ja käyttäytymiseen? Jos tämä aihe kiinnostaa, voit hakea Googlesta lisätietoja hakusanalla "värien psykologia".
Omien valokuvien käyttö olisi aina suositeltavaa, mutta se ei aina ole mahdollista. Kuvia voi kuitenkin hankkia kuvapankeista, kuten:
Canvassa voit myös muokata kuvia kätevästi omaan värimaailmaan sopiviksi, jos sinulla ei ole käytössä erillistä kuvankäsittelyohjelmaa, kuten Photoshopia.
Vinkkejä kuvien valintaan:
Fontit vaikuttavat mielikuvaan yhtä paljon kuin kuvat ja värit. Fonttien valinnassa on siis syytä olla huolellinen.
Vinkkejä fontteihin:
Kuvassa on Canvasta löytyvä esimerkki värien ja fonttien käytöstä. Kuvalähde: Canva.
Jos olet epävarma suunnitelmasi toimivuudesta, voit pyytää mielipiteitä tuttavilta tai kollegoilta, tai tee vaikka pieni tutkimus asiakkaidesi parissa. Muista kuitenkin, että mielipiteitä on yhtä monta kuin on mielipiteen antajaakin. Loppujen lopuksi merkitystä on sillä, mitä sivuston kävijä (asiakas) on mieltä.
Tämän vieraskynän kirjoittaja on kotisivujen suunnittelija Marjut Kostilainen, joka tarjoaa myös visuaalisen suunnittelun palveluja. www.stila.fi
VIERASKYNÄ - MARJUT KOSTILAINEN - MARKKINOINTI STILA
#verkkosivut #kuvat #värit #fontit
Päivitetty 07.09.2023
suunnittelussa on jo jokin lähtökohta olemassa. Suunnittelu on helpompaa, kun noudattaa määriteltyä ohjenuoraa. Ellei graafista ohjeistusta ole, voi sivuston ilme mukailla yrityksen käyttämää muuta visuaalista materiaalia, jos sellaista on jo tehty.
Jos yrityksellä on olemassa jo ennestään suunniteltu graafinen ohjeistus, sivujen visuaalisen ilmeenAloittavalla yrityksellä olisi aina hyvä olla jokin suunnitelma yrityksen visuaaliselle ilmeelle. Minimissään olisi hyvä valita käytettävät värit, fontit ja suuntaviivat kuvien käytölle. Silloin yrityksen brändi-ilme pysyy yhdenmukaisena ja tunnistettavana alusta asti.
Sivujen suunnittelussa kannattaa aina muistaa, että sivusto on helppokäyttöinen, selkeä ja luettava. Et varmaan halua menettää yhtään asiakasta sen vuoksi, että sivustoa on hankala käyttää?
Nykyään verkkosivuista voi rakentaa vaikka minkälaisia taideteoksia, koska työkalut ovat kehittyneet, eikä perusverkkosivujen tekemiseen tarvita välttämättä sen erityisempää osaamista. Tässä voi kuitenkin piillä sudenkuoppa: haluatko, että sivustosi on vaikeasti ymmärrettävä taideteos vai helppokäyttöinen, yrityksesi näköinen ja myyvä sivusto?
Sivustoja käytetään nykyisin suurimmaksi osaksi mobiililaitteella (puhelimella, tabletilla), joten tämä kannattaa ottaa erityisesti huomioon. Se mikä näyttää hyvältä desktop-näkymässä eli tietokoneella, ei aina toimi sellaisenaan mobiilinäkymässä. Sommittele eri elementit siten, että ne näyttävät hyvältä myös puhelimella selatessa.
Vinkkejä asetteluun:
Tässä vinkkejä värien valitsemiseen:
Mutta miten valita keskenään sopivat värit? Voit käyttää apuna esimerkiksi Canva-työkalua, jossa on paljon mallipohjia eri tarkoituksiin. Jos sinua miellyttää jokin tietty värimaailma, voit poimia mallipohjasta sopivat värit käyttöösi. Monesti suunnittelun lähtökohtana on jokin tietty valokuva. Canvalla voit selvittää kuvassa käytetyt värit ja saada sieltä suoraan värikoodit, joita voit käyttää verkkosivuilla.
Tiesitkö muuten, että värit ovat markkinoinnin tehokeino, ja niiden valinnalla voidaan vaikuttaa ihmisten tunteisiin ja käyttäytymiseen? Jos tämä aihe kiinnostaa, voit hakea Googlesta lisätietoja hakusanalla "värien psykologia".
Omien valokuvien käyttö olisi aina suositeltavaa, mutta se ei aina ole mahdollista. Kuvia voi kuitenkin hankkia kuvapankeista, kuten:
Canvassa voit myös muokata kuvia kätevästi omaan värimaailmaan sopiviksi, jos sinulla ei ole käytössä erillistä kuvankäsittelyohjelmaa, kuten Photoshopia.
Vinkkejä kuvien valintaan:
Fontit vaikuttavat mielikuvaan yhtä paljon kuin kuvat ja värit. Fonttien valinnassa on siis syytä olla huolellinen.
Vinkkejä fontteihin:
Kuvassa on Canvasta löytyvä esimerkki värien ja fonttien käytöstä. Kuvalähde: Canva.
Jos olet epävarma suunnitelmasi toimivuudesta, voit pyytää mielipiteitä tuttavilta tai kollegoilta, tai tee vaikka pieni tutkimus asiakkaidesi parissa. Muista kuitenkin, että mielipiteitä on yhtä monta kuin on mielipiteen antajaakin. Loppujen lopuksi merkitystä on sillä, mitä sivuston kävijä (asiakas) on mieltä.
Tämän vieraskynän kirjoittaja on kotisivujen suunnittelija Marjut Kostilainen, joka tarjoaa myös visuaalisen suunnittelun palveluja. www.stila.fi